TEXTAREA_ID

Monday, March 8, 2010

Masih ada waktu buat kita.Jawapan Allah buat yang sibuk

Akan datang pada hari pengadilan yang ketika itu Allah s.w.t memberikan pertanyaan kepada manusia tentang ibadah,namun mereka mengemukakan berbagai alasan seperti sakit,kekayaan, kemiskinan, dan sebagainya, maka Allah Swt menghadirkan hamba-hambaNya yang soleh untuk menyanggah alasan-alasan tersebut. orang kaya akan mengatakan bahawa mereka tidak dapat melaksanakan ibadah kerana sibuk menguruskan harta kekayaan. maka Allah Swt memanggil Nabi Sulaiman a.s dan berfirman " Hambaku ini lebih kaya dari pada kamu. ia memiliki kerajaan dan kekayaan sangat luas, namum semua itu tidak menghalanginya dari beribadah kepadaKu" Maka orang-orang itupun tidak dapat menghindar. (Walau demikian, Nabi Sulaiman a.s akan masuk syurga 40 tahun lebih lambat dari pada nabi-nabi lainnya kerana beliau memiliki kekayaan yang banyak).
Allah Swt bertanya kepada orang-orang miskin, "Mengapa kalian tidak mahu beribadah kepadaKu?" Mereka menjawab "Kami adalah orang-orang miskin, oleh kerana itulah, Kami tidak dapat beribadah kepadaMu" Kemudian Allah Swt memanggil Nabi Isa a.s, beliau adalah seorang nabi yang sangt miskin. Beliau tidak memiliki harta apapun. bahkan rumahpun tidak ada, namun Beliau tetap taat beribadah kepada Allah Swt. Maka mereka tidak dapat mengelak. sedangkan orang-orang miskin yang beriman dan bertakwa akan masuk syurga 500 tahun terlebih dahulu dari pada orang-orang Islam yang kaya.
Ketika orang sakit diberi pertanyaan serupa, maka mereka akan menjawab, "kami sakit, oleh sebab itu kami tidak dapat menaati Mu" kemudian ALlah Swt memanggil Nabi Ayyub a.s yaitu seorang nabi yang sering ditimpa penyakit,namum hal itu tidak menghalanginya dari beribadah kepada Allah. mereka pun tidak dapat mengelak.
Pertanyaan itupun akan dilontarkan kepada hamba sehaya, mereka menjawab, Kami adalah hamba sahaya. Kami tidak mempunyai kebebasan untuk mentaati Mu" maka Allah swt memanggil Nabi Yusuf a.s yang merupakan nabi yang menjadi hamba sahaya seorang raja (Qithmir), namun tetap beriman dan taat kepada Allah.
Dengan demikian, kelompok manusia yang lalai dari beribadah kepada Allah Swt tidak dapat mengemukakan alasan dan mereka akan dilemparkan ke neraka jahanam. Semoga Allah swt menyelamatkan kita hal demikian.

Tepuk dada tanya iman. Kita bagaimana?

1 comment:

Anonymous said...

apa yang saya cari, terima kasih

There was an error in this gadget