TEXTAREA_ID

Tuesday, February 16, 2010

Baiknya Media Malaysia..

Tolong la isu Maulidur sekarang juga ye...

Media Malaysia reda kekecohan




Oleh NIZAM YATIM

nizam.yatim@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 22 Dis. - Sikap media massa Malaysia yang tidak bertindak balas berjaya meredakan pelbagai kekecohan yang ditimbulkan pihak tertentu di Indonesia bagi mewujudkan ketegangan hubungan kedua-dua negara.



Timbalan Menteri Luar, A. Kohilan Pillay berkata, media massa di negara ini tetap melaporkan setiap isu dengan baik dan tidak terikut-ikut rentak media Indonesia yang sengaja memperbesar-besarkan isu kecil dan terpencil seperti tarian Pendet dan penderaan pembantu rumah.



''Syabas media Malaysia sebab 'main muzik' dengan baik jika dibandingkan media Indonesia,'' katanya menjawab soalan tambahan Senator Muhamad Yusof Husin pada sidang Dewan Negara di sini hari ini.



Menurutnya, ketegangan hubungan Malaysia dan Indonesia semakin reda apabila pemimpin tertinggi kedua-dua negara saling kunjung-mengunjungi.



Tambah beliau, selain itu turut diadakan mesyuarat Kumpulan Tokoh Terkemuka (EPG) bagi membincangkan langkah bagi mengeratkan hubungan.



Menjawab soalan tambahan Senator Datuk Abdul Rahman Bakar, Kohilan Pillay berkata, beliau berpendapat wujud anasir jahat yang berselindung di sebalik media massa Indonesia bagi menimbulkan situasi hubungan tidak harmoni antara kedua-dua negara.



''Saya percaya ia turut mempunyai kaitan dengan kempen pihak tertentu untuk menang semasa pilihan raya Presiden republik berkenaan pada Julai lalu.



''Jika dilihat, setiap isu hanya ditimbulkan sebelum atau semasa kempen pilihan raya. Selepas pembentukan Kabinet baru Indonesia isu ini nampaknya okay sedikit,'' ujarnya.



Tambah beliau, isu berkenaan turut dibangkitkan pihak tertentu yang tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada tahun 2002 untuk menyerahkan hak milik pulau Sipadan dan Ligitan kepada Malaysia.

No comments: