TEXTAREA_ID

Wednesday, February 17, 2010

Isu pemanasan direka - Trump





NEW YORK - Taikun terkenal, Donald Trump mahu Al Gore (gambar) dilucutkan sebagai penerima anugerah Nobel Keamanan kerana memperbesarkan isu pemanasan global tetapi keadaan yang berlaku adalah sebaliknya, lapor sebuah akhbar semalam.

Ketika berucap di Kelab Golf Kebangsaan Trump di Westchester, di sini Ahad lalu, Trump memberi contoh ribut salji terburuk dalam sejarah Amerika Syarikat (AS) yang berlaku baru-baru ini membuktikan Al Gore bersalah dalam memperkatakan isu itu.

"Al Gore mahu kita membersihkan kilang di AS sebagai usaha untuk melindungi kita daripada pemanasan global ketika China dan banyak negara lain pula kurang mengambil berat mengenai isu itu.

"Ini menjadikan kita kurang berdaya saing dalam dunia pembuatan manakala China, Jepun dan India mentertawakan kebodohan AS," katanya di hadapan 500 ahli kelab itu yang disambut dengan tepukan dan berdiri sebagai tanda sokongan.

Al Gore menjadi antara aktivis pemanasan global terkenal sejak beliau muncul menerusi dokumentari An Inconvenient Truth yang mencetuskan kejutan pada 2006.

Beliau yang merupakan bekas Naib Presiden AS itu kemudiannya dipilih menerima hadiah Nobel pada 2007. - Agensi

No comments: