TEXTAREA_ID

Monday, February 22, 2010

Iklan isu royalti sahkan kerajaan persenda 1Malaysia

http://purnamakelantan.blogspot.com/Mohamed Zainal Abidin bin Hussin
Rakyat seluruh negara yang ternanti-nanti penjelasan isu tuntutan hasil petroleum kerajaan negeri Kelantan terkejut besar apabila kerajaan pusat dengan jelas mempersenda konsep 1Malaysia yang kononnya menjadi pegangan kerajaan pimpinan DAtuk Sri Najib Tun Razak sekarang.

Dalam penjelasan no.4 berhubung kedudukan dan hak negeri Sabah dan Sarawak terhadap hasil carigali petroleum, diberitahu bahawa kedua-dua negeri ini tertakluk kepada Akta Pelantar Benua 1966 yang menjadikan kerajaan pusat mempunyai layanan istimewa kepada negeri-negeri terbabit.

Negara telah lebih 50 tahun merdeka. Semua rakyat Melaysia kini tidak langsung merasa mereka berbeza. Mereka yang lahir lepas merdeka pun sudah menghampiri umur pencen.

Inikah rupanya pemikiran pemimpin negara terhadap rakyatnya. Ada yang istimewa dan ada yang tidak istimewa.

Rakyat tidak tahu-menahu mengenai apa-apa perjanjian lama lebih-lebih lagi yang direkacipta di zaman penjajah asing yang begitu lama memeras hasil dari tanah air yang kita cintai ini.

Seharusnya kalau benar ada perkara buruk seperti ini, yang membeza-bezakan antara rakyat di sebarang sana dengan rakyat seberang sini seharusnya telah telah lama kita humban dalam laut cina selatan.

Sekarang ini pula kita meraung ke sana-sini, 1Malaysia!, 1Malaysia!, 1Malaysia!. Kononnya semua rakyat sekarang duduk sama rendah, berdiri sama tinggi.

Rupanya budaya feudal, budaya penjajah, malah budaya jahiliyyah masih bersarang dalam kepala mereka yang mahu digelar pemimpin di negara kita.

Siapa pun membaca penjelasan yang kononnya untuk menjawab fitnah ini akan terjeluak dan semakin yakin inilah pembohongan-pembohongan pemimpin yang tidak bermaruah dan memijak-mijak citra rakyat yang mahukan ketelusan dan keadilan.

Kelantan, kononya tidak berhak mendapat royalti (perkataan royalti katanya tiada dalam penjanjian - hujah terbodoh) dan pemberian 20 juta hanyalah wang ehsan.

Soalnya mengapa 20 juta. Kalau wang ehsan yang hanya sama dengan sekedah itu mengapa pula perlu ada perundingan dengan Petronas hingga angka 20 juta ini diperolehi. Tentulah kiraan dibuat oleh pihak Petronas atas sebab jumlah ini kena (wajib) dibayar.

Kalau ia bukan satu kewajipan, sekadar sedekah perlu apa sampai 20 juta. Cukuplah sekadar lapan ribu setengah atau lima riyal atau lima amah pun padanlah.

Cukuplah wahai pemimpin, kami rakyat bukanlah sebahlol yang disangka. Perbuatan ini telah melampau. Kita yakin sejahat-jahat penjajah durjana pun tak sanggup buat kerja seperti ini.

No comments: